Nom : Lisa Koperqualuk

Titre : Puvirniturmiiut Religious and Political Dynamics

Mots-clés : Inuit cosmology, modernity, christianity, shamanism.

Puvirniturmiut, the Inuit of Puvirnituq, like other Inuit of Northern Quebec (Nunavik), have lived through several decades of cultural transformation that included their conversion to Christianity. In Nunavik this transformation took place in the late 19th century while Inuit were still living in their traditional family camps spread along the coastline and later to established settlements in the 20th century. The adoption of Christianity and the move to settlements both lead to different forms of social dynamics as new religious and political institutions entered the scene. This study explores how Inuit accepted Christianity when it meant relinquishing their own cosmology that had originally been formed from Inuit identity. In order to find out how such changes happened, local Inuit who were involved with the religious and political institutions in the community were met and archives researched. The research involved looking at how Puvirniturmiut identify themselves as Inuit today and also at how they govern their local institutions. Did Christianization change Inuit culture and the way Inuit identified themselves? For example Inuit had conducted their daily lives by following rules and regulations, which guided them, called allirusiit. These no longer exist in their original form but Inuit continue to be bound by basic rules of conduct such as in their sharing and prayer as examples. The findings show how Inuit core values, remain basically unchanged while processes of modernization, such as the partial secularization of the political institutions, have occurred. Puvirniturmiut have witnessed tremendous change in the last decades, leading today a lifestyle where being Inuit entails making adaptations and accepting new ideas while remaining uniquely Inuit.

Puvirniturmiut, les Inuit de Puvirnituq, comme les autres Inuit du Nord du Québec (Nunavik) en général, ont vécu plusieurs décennies de changements culturels et leur conversion au christianisme en est un exemple. Au Nunavik, cette conversion s'est opérée à la fin du 19e siècle alors que les Inuit vivaient encore en camps familiaux répartis le long de la côte. C'est au 20e siècle que la sédentarisation s'effectua. La transition au christianisme et la sédentarisation qui a suivi ont occasionné une nouvelle dynamique sociale alors que les institutions religieuses et politiques prenaient place. Cette étude explore la manière dont les Inuit ont accepté le christianisme qui exigeait l'aliénation de leur propre cosmologie, reflet de leur identité. Afin de comprendre comment ces changements se sont produits, des représentants d'institutions religieuses et politiques de la communauté de Puvirnituq ont été rencontrés et des documents d'archives ont été consultés. L'approche retenue fut d'étudier comment les Puvirniturmiut de nos jours s'identifient eux-mêmes comme Inuit et comment ils dirigent leurs institutions locales. Est-ce que le christianisme a changé la culture inuit et la façon dont les Inuit s'identifient? Les résultats tendent à montrer que les valeurs à la base de la culture inuit n'ont pas changé substantiellement au cours de ces changements. Par exemple, la vie quotidienne des Inuit était gouvernée par des règles de conduite qui les guidaient, appelées allirusiit. Ces dernières n'existent plus sous leurs formes originales, mais les Inuit continuent d'être guidés par des règles de conduite, par exemple celles du partage et de la prière. En quelque sorte, les changements vécus au cours des dernières décennies et même au cours des derniers siècles auraient façonné un style de vie permettant de s'adapter aux nouvelles idées tout en restant singulièrement Inuit.

Courriel: qiluqqi_2000@yahoo.com

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